MAINOKSIEN TARKOITUS ON AINA MYYDÄ
Pikselimainoksia ja pelivaluuttaa
--> Lue sivut 8-20 eli seuraavat luvut:Kaupallinen mediamaisema digitaalisessa ajassa (s.8-10)
- Pikseliukkoja ja virtuaalivaluuttaa
- Nettimainonnan monet muodot
- Klikkaus jättää jäljen
Uuden mainonnan muodot - kohdennettu mainonta ja tuotesijoittelu (s. 11-12)
- Verkkomainontaa kohdennetaan eväsiteiden avulla
- Tunnistatko tuotesijoittelun?
- Mainontaa säädellään tarkasti
Mainonta, markkinointi ja lapsen oikeus erityiseen suojaan (s. 13-16)
- Kyky ymmärtää mainontaa on sidoksissa lapsen kehitykseen
- Alaikäisiin kohdistuvan mainonnan ja markkinoinnin säätely on tiukempaa
- Lapsen oikeuksien sopimus
- Mainoksen tarkoitus on aina myydä
Tiedonhaku kaupallisessa verkkoympäristössä
- Mihin hakukoneella tehty haku kohdentuu?
- Google käyttää Page Rank -periaatetta
- Hakukoneoptimointi ja mainonta
- Halkukoneoptimoinnin ja -mainonnan vaikutus tiedonhakuun
- Millaiseen tietoon voi luottaa?
Testaa tietosi ja vastaa kysymyksiin:
- Miten "ilmaisia" verkkopalveluilta tarjoavat yritykset ansaitsevat rahaa?
- Mitä on virtuaaliraha?
- Mainitse kolme keinoa suojautua virtuaalivarkauksilta.
- Luettele kuusi erilaista nettimainonnan muotoa.
- Mitä on viraalimarkkinointi?
- Miten mainostajat keräävät verkossa tietoa kiinnostuksesi kohteista ja mitä he tällä tiedolla tekevät?
- Mitä on tuotesijoittelu?
- Millaisissa ohjelmissa ei sallita tuotesijoittelua?
- Miksi alaikäisiin kohdistuvaa markkinointia saadellään muuta markkinointia tiukemmin?
- Saako mainoksessa esittää tuotteesta väitteitä, jotka eivät ole totta?
- Onko mainoksissa esitetty tieto luotettavaa? Perustele!
- Mitä tarkoittaa syvä web eli näkymätön web?
- Millaiset tiedot tulevat hakukoneiden hakutuloksissa ensimmäisiksi?
- Mitä on hakusanamainonta?
- Mitä on hakukoneoptimointi?
- Miten hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi hankaloittavat tiedonhakua?
- Miten mainonta liittyy netin keskustelupalstoihin?
Ota lisäksi selvää:
- Mitä on viherpesu?
- Mitä ovat vastamainokset?
Lue:
Muodikas lapsuus - lapset mainoskuvissa. Mistä tekstissä esitetyistä väitteistä olet samaa mieltä ja miksi? Mistä olet mahdollisesti eri mieltä ja miksi?
Tehtävä: Suullinen esitys mainoksesta
Voit esitellä yhden mainoksen tai laajemman tutkimuksen. Yhtenä vaihtoehtona on myös tehdä vastamainos ja esitellä se luokalle.
- Tee suullinen esitys, jossa esittelet jonkin mielenkiintoisen mainoksen. Esittele mainos ja siinä käytettyjä vaikuttamisen keinoja. Apua mainoksen erittelyyn saat täältä
- Jos haluat tehdä laajemman työn, voit tehdä pienen tutkimuksen, jossa aineistona on useampia mainoksia. Esittele tutkimuksen tulokset koko luokalle. Mahdollisia aiheita voivat olla esimerkiksi:
- Automainosten keinoja
- Naisille ja miehille suunnattujen automainosten erot ja yhtäläisyydet
- Meikkimainosten keinot
- Sukupuoliroolit mainoksissa
- Nuoret mainoksissa
- Poikkeavia mainoksia
- Huumori mainoksissa
- Vauvat mainoksissa
- Eläimet mainoksissa
- Jonkun tunnetun ja vanhan tuotemerkin mainokset kautta aikojen (esim. CocaCola)
Linkkejä ja lisämateriaalia
Esimerkki jonkun oppilaan tekemästä mainostyöstä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti