perjantai 27. huhtikuuta 2018

Mainokset

MAINOKSIEN TARKOITUS ON AINA MYYDÄ


Pikselimainoksia ja pelivaluuttaa

--> Lue sivut 8-20 eli seuraavat luvut:

Kaupallinen mediamaisema digitaalisessa ajassa (s.8-10)

  • Pikseliukkoja ja virtuaalivaluuttaa
  • Nettimainonnan monet muodot
  • Klikkaus jättää jäljen

Uuden mainonnan muodot - kohdennettu mainonta ja tuotesijoittelu (s. 11-12)

  • Verkkomainontaa kohdennetaan eväsiteiden avulla
  • Tunnistatko tuotesijoittelun?
  • Mainontaa säädellään tarkasti

Mainonta, markkinointi ja lapsen oikeus erityiseen suojaan (s. 13-16)

  • Kyky ymmärtää mainontaa on sidoksissa lapsen kehitykseen
  • Alaikäisiin kohdistuvan mainonnan ja markkinoinnin säätely on tiukempaa
  • Lapsen oikeuksien sopimus
  • Mainoksen tarkoitus on aina myydä

Tiedonhaku kaupallisessa verkkoympäristössä

  • Mihin hakukoneella tehty haku kohdentuu?
  • Google käyttää Page Rank -periaatetta
  • Hakukoneoptimointi ja mainonta
  • Halkukoneoptimoinnin ja -mainonnan vaikutus tiedonhakuun
  • Millaiseen tietoon voi luottaa?


Testaa tietosi ja vastaa kysymyksiin:

  1. Miten "ilmaisia" verkkopalveluilta tarjoavat yritykset ansaitsevat rahaa?
  2. Mitä on virtuaaliraha?
  3. Mainitse kolme keinoa suojautua virtuaalivarkauksilta.
  4. Luettele kuusi erilaista nettimainonnan muotoa.
  5. Mitä on viraalimarkkinointi?
  6. Miten mainostajat keräävät verkossa tietoa kiinnostuksesi kohteista ja mitä he tällä tiedolla tekevät?
  7. Mitä on tuotesijoittelu?
  8. Millaisissa ohjelmissa ei sallita tuotesijoittelua?
  9. Miksi alaikäisiin kohdistuvaa markkinointia saadellään muuta markkinointia tiukemmin?
  10. Saako mainoksessa esittää tuotteesta väitteitä, jotka eivät ole totta?
  11. Onko mainoksissa esitetty tieto luotettavaa? Perustele!
  12. Mitä tarkoittaa syvä web eli näkymätön web?
  13. Millaiset tiedot tulevat hakukoneiden hakutuloksissa ensimmäisiksi?
  14. Mitä on hakusanamainonta?
  15. Mitä on hakukoneoptimointi?
  16. Miten hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi hankaloittavat tiedonhakua?
  17. Miten mainonta liittyy netin keskustelupalstoihin?


Ota lisäksi selvää:

  • Mitä on viherpesu?
  • Mitä ovat vastamainokset?

Lue:


Muodikas lapsuus - lapset mainoskuvissa. Mistä tekstissä esitetyistä väitteistä olet samaa mieltä ja miksi? Mistä olet mahdollisesti eri mieltä ja miksi?

Tehtävä: Suullinen esitys mainoksesta


Voit esitellä yhden mainoksen tai laajemman tutkimuksen. Yhtenä vaihtoehtona on myös tehdä vastamainos ja esitellä se luokalle.

  • Tee suullinen esitys, jossa esittelet jonkin mielenkiintoisen mainoksen. Esittele mainos ja siinä käytettyjä vaikuttamisen keinoja. Apua mainoksen erittelyyn saat täältä
  • Jos haluat tehdä laajemman työn, voit tehdä pienen tutkimuksen, jossa aineistona on useampia mainoksia. Esittele tutkimuksen tulokset koko luokalle. Mahdollisia aiheita voivat olla esimerkiksi:
  1. Automainosten keinoja
  2. Naisille ja miehille suunnattujen automainosten erot ja yhtäläisyydet
  3. Meikkimainosten keinot
  4. Sukupuoliroolit mainoksissa
  5. Nuoret mainoksissa
  6. Poikkeavia mainoksia
  7. Huumori mainoksissa
  8. Vauvat mainoksissa
  9. Eläimet mainoksissa
  10. Jonkun tunnetun ja vanhan tuotemerkin mainokset kautta aikojen (esim. CocaCola)

Linkkejä ja lisämateriaalia


Esimerkki jonkun oppilaan tekemästä mainostyöstä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Apua tarinan kirjoittajalle

Linkki Pinterest-kansioon, jossa apua ja ideoita tarinan kirjoittajille