maanantai 30. huhtikuuta 2018

Mielipidekirjoitus

EROTA FAKTAT MIELIPITEISTÄ


Faktan tunnistaa siitä, että sen pystyy todistamaan oikeaksi. Esimerkiksi väite Energiajuomat ovat epäterveellisiä on fakta, koska on tutkimuksia, jossa väite todistetaan oikeaksi. Sen sijaan Energiajuomien myynti pitäisi lopettaa, on mielipide.

VAKUUTTAVAT PERUSTELUT


  • Vetoa tutkimuksiin, asiantuntijoihin ja yleiseen mielipiteeseen.
  • Vetoa syihin ja seurauksiin, hyviin ja huonoihin puoliin.
  • Vetoa tapaan, historiaan, asian yleisyyteen tai uutuuteen.
  • Käytä perusteluina omia kokemuksiasi ja havaintojasi.
  • Vertaa vastaavaan asiaan.
  • Vertaa hyvinä pidettyihin asioihin

HYVÄN MIELIPIDEKIRJOITUKSEN TUNTOMERKKEJÄ


Mielipidekirjotiuksella pyritään paitsi ilmaisemaan oma mielipide myös vaikuttamaan lukijoihin. Tekstin pitää olla niin vakuuttava, että lukija, joka on asiasta eri mieltä, vaihtaa mielipidettä.

  • Tekstissä on otsikko joka houkuttelee lukemaan.
  • Tekstissä on hyvä rakenne. Teksti alkaa johdannolla, jossa esittellään käsiteltävä asia ja kuvataan sitä jotenkin (esim. kerrotaan taustaa tai esimerkki).
  • Kirjoittajan mielipide on esitetty selvästi.
  • Perustelut ovat monipuolisia ja vakuuttavia.
  • Myös vastanäkemykset on huomioitu
  • Teksti sisältää mahdollisesti myös ratkaisuehdotuksen havaittuun ongelmaan.
  • Teksti päättyy hallitusti lopetuskappaleeseen.
  • Teksti on luontevaa ja sujuvaa tekstiä, jota lukijan on helppo lukea. (mm. lauserakenteet, välimerkit, yhdyssanat, alkukirjaimet yms.)

TYYPILLISIÄ ONGELMIA MIELIPIDEKIRJOITUKSESSA


  • Mielipide ilmaistu liian jyrkästi
  • Vastanäkemyksiä ei ole huomioitu
  • Yksipuoliset perustelut
  • Perusteluissa takerrutaan yksittäistapauksiin ja yleistetään liikaa
  • Faktat virheellisiä
  • Rakenne ja sisältö hajanainen, epälooginen

IMG_3419.JPG


NÄIN TEET MIELIPIDEKIRJOITUKSEN


  • Perehdy aiheeseesi ja tee siitä muistiinpanoja. Mieti myös mahdollisia vastanäkemyksiä.
  • Juttele aiheestasi jonkun kanssa. Mitä muille tulee aiheesta mieleen?
  • Vilkaise myös Ajatteleminen-osasto tästä wikistä. Myös sieltä saattaa löytyä apua aiheen hahmottamiseen.
  • Suunnittele tekstisi rakenne: mistä aloitat, miten etenet?
  • Muotoile mielipiteesi selkeään muotoon.
  • Kerää mahdollisimman paljon perusteluja (ks. yllä Vakuuttavat perustelut)
  • Ota huomioon myös vastanäkemykset.
  • Kirjoita ensimmäinen versio. Pyydä kaveria lukemaan ja kommentoimaan. Nuku yön yli.
  • Keksi otsikko
  • Muokkaa lopullinen versio. Tarkista kieli.



LISÄMATERIAALIA JA TEHTÄVIÄ


Verryttelyä: mielipidejana


Keksitään mielipiteitä ja kirjoitetaan niitä paperilapuille. Muodostetaan mielipidejana, jonka toisessa päässä on vaihtoehto "olen samaa mieltä" ja toisessa "olen eri mieltä". Mielipiteitä luetaan ääneen ja jokainen oppilas ottaa kantaa asettumalla janalla siihen kohtaan, joka parhaiten vastaa omaa mielipidettä. Mielipiteitä perustellaan, ja janalla liikkumalla voi ilmaista, miten perustelut vaikuttavat omaan mielipiteeseen.

Napakkaa mielipiteenilmausta


Oppilaat valitsevat aiheen, jota he käsittelevät erilaisissa mielpideteksteissä. Ensimmäisenä tehtävänä on laatia aiheesta napakka ja selkeä tekstiviesti paikallislehden tekstiviestipalstalle.

Näkökulmien laajentamista: perustelupallo liikkeelle


Jokainen oppilas kirjoittaa tekstiviestinsä tyhjälle A4-arkille. Paperia kierrätetään ainakin kuudella oppilaalla, jotka kirjoittavat paperille oman mielpiteensä asiasta. Mielipiteet on myös perusteltava.

Ytimekkäästi verkkoon


Aiheesta laaditaan 2-3 kappaleen mittainen napakka aloituspuheenvuoro sopivalle internetin keskustelufoorumille. Tehtävässä voi hyödyntää perustelupallon ajatuksia.

Tehtävien lähde: Minna Sääskilahti. Varmoja mielpiteitä: 9.luokkalaisten argumentaatiotaidot. Esitys Äidinkielen opetuksen foorumissa 2.-3.8.2011

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Apua tarinan kirjoittajalle

Linkki Pinterest-kansioon, jossa apua ja ideoita tarinan kirjoittajille